8) نوشته های« پیترو دلاواله » از سفر به اصفهان در مورد جایگاه زبان ترکی ...

ساخت وبلاگ

مطلب مورد نظر شما در قالب تصویر :::.


توجه! جهت بزرگنمایی تصاویر با کیفیت بالا بر روی تصویر مورد نظر کلیک کنید.


نوشته های« پیترو دلاواله » از سفر به اصفهان در مورد جایگاه زبان ترکی


مطلب مورد نظر شما در قالب متن :::.


نوشته های « پیترو دلاواله » از سفر به اصفهان در مورد جایگاه زبان ترکی :

پیترو دلاواله جهانگرد ایتالیایی که در دوره صفویه به اصفهان سفر کرده در نامه ای که از اصفهان به دوستش "ماریو اسکیپانو" در تاریخ 18 دسامبر 1617 نوشته چنین می گوید:

«در ایران عموما بیشتر به ترکی سخن گفته می شود تا فارسی، مخصوصا در دربار و بین بزرگان رجال... غلامان شاه هم که از اقوام مختلفند بیشتر به ترکی سخن می گویند و فارسی نمی دانند. از این رو نه تنها امرا در امور مربوط به قشون بلکه خود شاه هم که بیشتر اوقاتش را در میان آنان به سر می برد، برای تفهیم مطالب خود به ترکی سخن می گوید. و در نتیجه این زبان در تمام دربار و بین زنان و دیگران رواج یافته است.». و وی ادامه میدهد که زبان ترکی در میان طبقات آنچنان معمول بوده که می توان گفت زبان عامه بوده است.

مرجع1: مقاله: "زبان ترکی در دربار صفوی در اصفهان" پروفسور تورخان گنجه ای، مجله تریبون، شماره 4، زمستان 1999 (قیش) ص 74 / به نقل از I Viaggidi pietro della valle, ed. F. gaeta, I. 8، (1972، Roma)

مرجع2: "ترکان و بررسی تاریخ، فرهنگ، هویت و زبان آنها در ایران" نوشته ی: دکتر حسن راشدی، ص 250


 

TURKOGHLAN.TK...
ما را در سایت TURKOGHLAN.TK دنبال می کنید

برچسب : رسانه گروهی تورک اوغلان,نوشته های« پیترو دلاواله » از سفر به اصفهان در مورد جایگاه زبان ترکی,www,turkoghlan,tk, نویسنده : TURKOGHLAN.TK turkoghlan بازدید : 6284 تاريخ : دوشنبه 19 آبان 1393 ساعت: 0:25